2024-11-02
Zgody marketingowe: nowe przepisy, stare pytania.
Art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej: uśude) zakazuje przesyłania niezamówionej informacji handlowej do osób fizycznych.
Art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego lub przesyłania niezamówionej informacji handlowej w rozumieniu uśude, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (dalej: Pke), która uchyla oba w/w przepisy, jednocześnie wprowadzając nową regulację, która ma chronić osoby fizyczne i osoby prawne przed "nękaniem" w związku z marketingiem bezpośrednim lub przesyłaniem niezamówionej informacji handlowej.
Jak wskazano w druku nr 432 Rządowy projekt ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej zgoda powinna spełniać wymogi wskazane w RODO, gdyż zgodnie z Pke stosuje się tu wymogi zawarte w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych. Zgoda musi zatem być:
- dobrowolna,
- konkretna,
- świadoma,
- jednoznacznie wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego.
Zgoda może nie być wyraźna, jeżeli abonent lub użytkownik końcowy udostępnili w ww. celach identyfikujący go adres elektroniczny. Musi natomiast być konkretna, wskazywać kanał przyszłej komunikacji z klientem (np. sms, telefon, e-mail), cel, oraz przede wszystkim określać podmiot, na rzecz którego została udzielona.
GIODO (obecnie UODO) a także sądy administracyjne dotychczas podkreślały potrzebę rozdzielania zgód na różne cele (np. ogólnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i dotychczasowej zgody z uśude na przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej), tak aby zapewnić użytkownikowi swobodny wybór w jakim celu i w jakim zakresie wyraża zgodę.
Nowe regulacje prawne w dalszym ciągu pozostawiają szereg nieodpowiedzianych pytań. Przedsiębiorcy nadal zgłaszają problemy interpretacyjne dotyczące rozumienia zasady opcjonalności tj. prawa do wyrażenia odrębnej zgody (lub odmowy jej wyrażenia), w szczególności w zakresie:
- odrębności zgód na każdy kanał komunikacji i formę komunikacji (człowiek-człowiek, bot-człowiek),
- odrębności zgód na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych oraz na samo przesyłanie informacji handlowej.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą Kancelarii w zakresie doradztwa compliance.
Łukasz Fonfara
radca prawny
Autor ma kilkunastoletnią praktykę w zakresie bieżącej obsługi prawnej przedsiębiorców.
Żadnej z informacji zawartych w witrynie nie należy traktować jako porady prawnej ani oferty świadczenia usług prawniczych, o czym więcej w zakładce „Polityka prywatności i zastrzeżenia prawne”.